
Poznano szczegóły techniki picia pszczoły
20 stycznia 2015, 07:35Stosunkowo niedawno ustalono, jak piją psy czy koty, teraz przyszła kolej na pszczoły. Uciekając się do szybkiej fotografii i elektronowego mikroskopu skaningowego, prof. Shaoze Yan z Uniwersytetu Tsinghua w Pekinie przyglądał się pijącej nektar pszczole włoskiej (Apis mellifera ligustica).

Małże jak scyzoryki szwajcarskie - wymienianiu ich funkcji nie ma końca
22 grudnia 2014, 17:45Wykorzystując dane z literatury przedmiotu i własnych badań, międzynarodowy zespół naukowców stwierdził, że olbrzymie małże z 2 rodzajów - Hippopus i Tridacna - są prawdziwymi ekologicznymi wielozadaniowcami. Zajmują się m.in. rozbudową raf koralowych, filtracją wody czy hodowlą glonów.

Bisfenol A z puszek podwyższa ciśnienie?
9 grudnia 2014, 12:36Wg naukowców z Seulskiego Uniwersytetu Narodowego, picie napojów z butelek jest dla ciśnienia zdrowsze od picia napojów z puszek. W tych ostatnich znajduje się bowiem warstwa żywicy epoksydowej z bisfenolem A (BPA), a BPA powiązano wcześniej z nadciśnieniem i ograniczeniem zmienności rytmu zatokowego.

Jak otyłość skraca życie?
8 grudnia 2014, 12:53Gdy kanadyjscy naukowcy przeanalizowali zależność między wagą a długością życia, stwierdzili, że u osób z nadwagą i otyłych długość życia może ulec skróceniu nawet o 8 lat. Skutki są bardziej katastrofalne, gdy tycie występuje na wcześniejszych etapach życia.

Nadużywanie alkoholu w okresie dojrzewania prowadzi do utrzymujących się zmian w mózgu
29 października 2014, 12:40Badania na zwierzętach pokazują, że ostre picie w okresie dojrzewania może prowadzić do zmian strukturalnych w mózgu i deficytów pamięciowych utrzymujących się po osiągnięciu dorosłości.

Słodkie napoje skracają telomery?
17 października 2014, 12:13Picie słodkich napojów wiąże się ze starzeniem komórek. Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Francisco zauważyli, że telomery (ochronne sekwencje z nukleotydów, które zabezpieczają przed "przycinaniem" chromosomów po ich podwojeniu w czasie podziału komórki) białych krwinek ludzi pijących więcej słodkich napojów są krótsze.

Bezkofeinowa kawa również dobra dla wątroby
10 października 2014, 13:17Bez względu na zawartość kofeiny, kawa obniża poziom enzymów wątrobowych.

Alkohol sprawia, że dla mężczyzn uśmiechy stają się bardziej zaraźliwe
30 września 2014, 13:35Spożycie alkoholu sprawia, że mężczyźni bardziej reagują na uśmiechy innych osób ze swojej grupy społecznej.

Ze wzrostem rozmiaru spódnicy rośnie ryzyko raka piersi po menopauzie
29 września 2014, 16:56U kobiet, u których od połowy 3. dekady życia co dziesięć lat rozmiar spódnicy rósł o 1 jednostkę, ryzyko rozwoju raka piersi po menopauzie jest aż o 33% wyższe. Ogólny wzrost wagi w dorosłości to znany czynnik ryzyka raka piersi, ale rozrastająca się talia wydaje się szczególnie szkodliwa.

Hasła o odpowiedzialnym piciu reklamują produkt, ale nie ostrzegają
4 września 2014, 10:22Publikowane pod reklamami alkoholu hasła dotyczące odpowiedzialnego picia promują produkty, a nie zdrowie publiczne.